dilluns, 1 de setembre de 2014

SOBRE ENTREVISTES I CONVERSES (1)



Tot l’estiu que treballo en l’elaboració del proper llibre, que és novament un llibre d’entrevistes —el tercer que faig— i que serà publicat a Fragmenta.
Em pregunto per què m’agrada tant fer espai dins meu per donar veu a altres persones. Em sento privilegiada per la riquesa de cada conversa, de cada lloc, de cada experiència compartida. Per mi cada conversa és una meditació, n’aprenc, tot i que de vegades tanta densitat de vides en una de sola, que és la meva, m’aclapara i em fa entendre el que deia Pablo Neruda: «Tal vez no viví en mi mismo: tal vez viví la vida de los otros […]. Mi vida es una vida hecha de todas las vidas: las vidas del poeta».
Un llibre sempre necessita temps i silenci per poder dir alguna cosa que valgui la pena de ser escoltada. Un llibre no es fa únicament escrivint-lo, sinó tenint alguna cosa interessant a dir. Escriure és fàcil, és tècnica; s’aprèn a escriure igual que s’aprèn a tocar el piano o a pintar, però a l’obra li cal «ànima» per completar-se. I «l’ànima» és la que es gesta lentament.
Un llibre neix d’una intuïció que es converteix en una idea que apareix i s’oblida, que es densifica, que es fa certesa. Fins que arriba el moment de buscar-li un fil, una raó i de donar-li voltes. I així passen els dies amb alguna nota escadussera escrita a corre-cuita en un paper solt. I passen els mesos mentre els papers solts queden arxivats en una carpeta que palpita com el cor de Jumanji (Chris Van Allsburg, 1981) en algun calaix de la taula. 
Fins que la creatura demana espai per a ser creada i comença una segona etapa en la que hom es planteja la forma de donar a llum. I el cap s’assenta ja en l’obra i comença a assaborir-la, a enamorar-se’n, a sentir que és possible i que valdrà la pena. Aleshores arriba el moment de compartir, i de continuar donant-hi més voltes...




1 comentari:

  1. Ho dius tan bé... Així neix un llibre, que ensenya tantes coses mentre es fa... Però l'ànima ja hi és, hi ha aquella espurna que un dia el va fecundar...
    Ja tinc ganes de llegir-lo!

    ResponElimina